Intervija ar Ievu Zībārti

Intervija ar Ievu Zībārti

Kāds, jūsuprāt, ir labs dizains?

Labs dizains var būt dažāds. Dažkārt tas ir labs, jo piesaista uzmanību ar vizuālu risinājumu, ir košs vai neparasts, vai kā citādi vizuāli saistošs. Dizains var būt labs arī tad, ja tas ir gluži nemanāms un vienkārši ļauj lietot pakalpojumu, priekšmetu vai kādu lielāku infrastruktūras objektu, piemēram, ceļu. Mēs taču nesakām – šim ceļam ir labs dizains! Mēs vienkārši pa šo ceļu braucam un domājam savas domas, klausāmies mūziku, sarunājamies, pamanām apkārtējo dabu, taču ne tik daudz pašu ceļu. Ar ceļa dizainu, tātad, viss ir kārtībā. Labs dizains ir arī tad, ja visi parametri kombinējas. Šajā kontekstā man prātā nāk apģērbs, jo svarīgi ir, lai tas ir gan skaists, gan piemērots situācijai, gan arī ļoti ērti pieguļ, izceļ to, kas jāizceļ, un piekoriģē trūkumus. Ja es pērku lampu, tad par dizaina kritēriju kļūst gan gaismas kvalitāte, gan enerģijas taupīšanas aspekts. Izklausās komplicēti, taču patiesībā labs dizains gandrīz vienmēr ir diezgan vienkāršs.


Vai varat minēt kādus favorītus starp iesniegtajiem darbiem?

Katru gadu kāds ir favorīts, tāpat kā katru gadu pasaule ar kaut ko aizraujas. Nākamgad uzmanības centrā būs kas cits. Man liekas svarīgi, ka festivāliem ir pamanāms dizains, ka ar dizainu iedzīvotājiem pieejamāki un pievilcīgāki kļūst valsts un pašvaldību pakalpojumi. Dizaina kontekstā mani interesē projekti ar lielu jaudu, kas atrisina daudzu cilvēku problēmas vai sagādā tiem prieku.


Kā noritēja vērtēšanas process, vai bija viegli salīdzināt iesniegtos darbus?

Žūrijas darbs vienmēr ir diezgan smags. Tā vienlaikus ir iespēja tikties ar nozares profesionāļiem un pārrunāt dizaina lietas. Vērtējot tik atšķirīgos dizaina darbus, arī mēs trenējam savu profesionālo kapacitāti. Savu viedokli jāprot gan pamatot, gan aizstāvēt. Tāpat jābūt gatavam klausīties pilnīgi pretējā viedoklī.


Kādas stiprās puses jūs saredzat dizaina nozarē Latvijā?

Man tīri labi patīk, ka Latvijas dizaina piedāvājums ir samērā plašs. Mums ir labi grafikas dizaineri un ilustratori, tāpat simpātisks ir jauno keramiķu un porcelāna meistaru darbs, arī modes dizaineriem ir sava vieta un rokraksts. Tas, ka rodas tādi kompleksi zīmoli kā Madara Cosmetics, vispār ir apbrīnojams panākums. Latvijas dizaineru vārds izskan pasaulē, ir balvas, ir ārvalstu pasūtījumu, publikācijas. Lēnām nopulējamies. Kļūstam kompleksi dizaina domāšanā, aptverot vairākus dizaina aspektus. Es ikdienā izmantoju daudz vietējās lietotnes, dažas no tām ir izcilas, un tās ir izstrādātas Latvijā.


Kāpēc dizaineriem būtu jāpiedalās Latvijas Dizaina gada balvā?

Tā ir iespēja saņemt profesionāļu vērtējumu. Netikšana finālā nenozīmē zaudējumu, tas nozīmē, ka darbam ir potenciāls pilnveidoties. Varbūt dizains ir labs, bet darbs netika pamanīts, jo vērtēšanai piedāvātie attēli, paraugi vai apraksts bija vāji sagatavoti. Arī tas ir dizains, kā mēs darbu nosaucam un komunicējam. Es strādāju ar tekstu un attēliem, ja redzu daudz gramatikas kļūdu darba aprakstā, nekvalitatīvas fotogrāfijas es intuitīvi projektam noticu mazāk. Piedalīšanās konkursos ir daļa no dizaina mārketinga, un dizains ir veiksmīgs tad, ja tajā investētie uzmanība un līdzekļi atmaksājas.


Kādus darbus jūs vēlētos redzēt nākamā gada konkursā?

Prognozēt mūsdienās ir tikpat kā neiespējami, viss notiek tik strauji, un par daudziem darbiem un dizaineriem nekad nebūsim pat dzirdējuši. Mans sapnis ir kvalitatīva pilsētvide ar atbilstošu dizainu. Šādus darbus gribētu ne tikai redzēt konkursā, bet arī realizētus.